.
Николаевское главное управление юстиции разъяснило, куда и сколько платить при оформлении наследства на земельный участок.

Николаевское главное управление юстиции разъяснило, куда и сколько платить при оформлении наследства на земельный участок.

mlp / 17.10.2010

Відповідно до цивільного законодавства для оформлення права власності на земельну ділянку спадкоємець має здійснити низку дій, пов’язаних з переходом права власності внаслідок спадкування та сплатити відповідну суму коштів за декількома видами платежів.

Процес оформлення спадкових прав на земельну ділянку складається з нотаріального оформлення переходу права власності на земельну ділянку, а саме: видачі нотаріусом свідоцтва про право на спадщину на земельну ділянку, проставлення ним відповідної відмітки на державному акті на право власності на земельну ділянку та реєстрації права власності на успадковану земельну ділянку у Центрі державного земельного кадастру.
У пункті 3 Перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо документів, що посвідчують право на земельну ділянку, а також порядку поділу та об’єднання земельних ділянок" зазначено, що до створення єдиної системи органів реєстрації прав на нерухоме майно та їх обмежень:
- відмітку про відчуження земельної ділянки на державному акті на право власності на землю (земельну ділянку), що відчужується, здійснює нотаріус та орган, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок;
- право власності або право користування земельною ділянкою виникає з моменту державної реєстрації земельної ділянки.
У постанові Кабінету Міністрів України "Про деякі питання посвідчення права власності на земельну ділянку" передбачено Порядок здійснення відмітки про перехід права власності на земельну ділянку.
Відповідно до пункту 4 цього Порядку територіальний орган Держкомзему за місцем знаходження земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня подання до нього документа про перехід права власності на земельну ділянку проставляє на державному акті відмітку про реєстрацію права власності.
Власник земельної ділянки подає для здійснення відмітки про перехід права власності на земельну ділянку такі документи:
а) державний акт з відміткою нотаріуса про перехід права власності на земельну ділянку;
б) цивільно-правовий договір про відчуження земельної ділянки у разі набуття права власності на земельну ділянку за таким договором або свідоцтво про право на спадщину.
Забороняється вимагати для здійснення відмітки про перехід права власності на земельну ділянку документи, не передбачені цим пунктом.
Щодо вартості оформлення спадкових прав на земельну ділянку у державній нотаріальній конторі слід зазначити наступне.
Пунктом 13.2. Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" від 22.05.2003 №889-ІV передбачено, що об’єкти спадщини оподатковуються:
- при отриманні спадщини спадкоємцями, що є членами сім’ї спадкодавця першого ступеня споріднення, – за 0 ставкою податку до будь-якого об’єкта спадщини;
- при отриманні спадщини спадкоємцями, що не є членами сім’ї спадкодавця першого ступеня споріднення, – за ставкою податку, визначеною пунктом 7.2 статті 7 цього Закону, до будь-якого об’єкта спадщини, а саме: ставка податку становить 5% від об’єкта оподаткування.
У пункті 1.20.4 цього Закону зазначено, що членами сім’ї фізичної особи першого ступеня споріднення вважаються її батьки та батьки її чоловіка або дружини, її чоловік або дружина, діти як такої фізичної особи, так і її чоловіка або дружини, у тому числі усиновлені ними діти. Інші члени сім’ї фізичної особи вважаються такими, що мають другий ступінь споріднення.
Окрім того, пунктом 13.6 зазначеного Закону передбачено, що при отриманні спадщини у вигляді власності, визначеної в підпунктах “а”, “б”, “д” пункту 13.1 цієї статті (нерухоме майно та інше), особою, яка є інвалідом І групи або має статус дитини-сироти або дитини, яка позбавлена батьківського піклування, застосовується нульова ставка оподаткування до вартості такої власності.
У разі необхідності оподаткування успадковуваної земельної ділянки використовується нормативна грошова оцінка, що випливає із статті 201 Земельного кодексу України.
Згідно з пунктом ж) пункту 3 статті 3 Декрету Кабінету Міністрів України "Про державне мито" при видачі свідоцтва про право на спадщину стягується державне мито у розмірі 2 неоподатковуваних мінімуми доходів громадян, що становить 34 гривні.
Пунктом 18 статті 4 Декрету "Про державне мито" встановленні пільги, а саме, звільнення від сплати державного мита певним категоріям громадян та при спадкуванні деяких видів майна.
Слід зазначити, що з метою захисту майнових прав та інтересів фізичних та юридичних осіб, створення єдиної системи обліку заповітів, спадкових договорів, спадкових справ і виданих свідоцтв про право на спадщину впроваджено електронну базу даних – Спадковий реєстр. Нотаріуси є реєстраторами спадкового реєстру.
Пунктом 6 Наказу Міністерства юстиції України "Про запровадження Спадкового реєстру та внесення змін і доповнень до деяких нормативно-правових актів Міністерства юстиції України" від 07.04.2005 №3314 установлено, що державні нотаріальні контори, державні нотаріальні архіви вносять реєстраційні записи та перевіряють наявність чи відсутність заповіту за даними Спадкового реєстру при наявності квитанції про сплату коштів на поточний рахунок Адміністратора (державне підприємство "Інформаційний центр" Мін’юстом України, що забезпечує технічне та технологічне створення та супроводження програмного забезпечення Спадкового реєстру, надання доступу до Спадкового реєстру, забезпечує збереження та захист даних, що містяться у Спадковому Реєстрі). Зазначеним наказом Мін’юсту передбачено тарифи:
- за внесення до Спадкового реєстру одного реєстраційного запису про посвідчення або дублікат спадкового договору; свідоцтво або дублікат свідоцтва про право на спадщину з видачею про це витягу – у розмірі тридцяти чотирьох гривень з урахуванням ПДВ;
- за перевірку наявності чи відсутності заповіту та спадкового договору з видачею про це витягу, а також за перевірку наявності чи відсутності заведеної спадкової справи з видачею про це витягу – у розмірі тридцяти чотирьох гривень з урахуванням ПДВ.
Згідно з Інструкцією про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 03.03.2004 №20/5, нотаріус здійснює перевірку наявності або відсутності заведеної спадкової справи та заповіту двічі: при заведенні спадкової справи та перед видачею свідоцтва про право на спадщину.
При видачі свідоцтва про право на спадщину у Спадковому реєстрі реєструються відповідні відомості. Слід зазначити, що відповідно до пункту 5.4. Положення про спадковий реєстр інваліди І та ІІ груп, інваліди Великої Вітчизняної війни та прирівняні до них особи звільняються від сплати коштів за всі звернення до Спадкового реєстру.
Із звільненням від плати здійснюється внесення до Єдиного реєстру реєстраційного запису про видачу свідоцтва про право на спадщину на користь громадян, віднесених до першої категорії потерпілих унаслідок Чорнобильської катастрофи, осіб, непрацездатних за віком, дітей-сиріт та держави.
Від сплати коштів за внесення до Єдиного реєстру реєстраційного запису про видачу свідоцтва про право на спадщину звільняються громадяни, що успадковують майно осіб, які загинули при захисті України, у зв’язку з виконанням інших державних чи громадських обов’язків або з виконанням обов’язку громадянина щодо врятування життя людей, охорони громадського порядку та боротьби із злочинністю, охорони приватної власності або колективної чи державної власності, а також осіб, реабілітованих у встановленому порядку.
Нотаріальні документи, зокрема свідоцтво про право на спадщину, складаються на спеціальному бланку нотаріальних документів, вартість якого сплачує отримувач документа.
Відповідно до наказу Міністерства юстиції України "Про організаційні заходи з постачання, зберігання, обігу, обліку спеціальних бланків нотаріальних документів і звітності про їх використання", затвердженого 04.11.2009 №1043/17059 витрати, пов’язані з використанням бланків, відшкодовують особи, щодо яких або в інтересах яких вчинені нотаріальні дії. Станом на 01.01.2010 вартість спеціального бланку нотаріального документу становить 12 грн. 60 коп.
Окрім того, після набуття чинності наказом Міністерства юстиції України "Про затвердження розміру плати за користування Єдиним реєстром спеціальних бланків нотаріальних документів та внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства юстиції України" від 18.02.2010 №334/5 за перевірку справжності спеціальних бланків нотаріальних документів за даними Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів з видачею про це інформаційної довідки здійснюватиметься оплата у розмірі 1 грн. з урахуванням ПДВ.
Відповідно до п. 216 Інструкції про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України видача свідоцтва про право на спадщину на майно, яке підлягає реєстрації, провадиться нотаріусом після подання правовстановлювальних документів про належність цього майна спадкодавцеві та перевірки відсутності заборони або арешту цього майна.
Перевірка відсутності заборони або арешту нерухомого майна здійснюється відповідно до наказу Міністерства юстиції України "Про внесення змін та доповнень до деяких нормативно-правових актів Міністерства юстиції України" від 18.08.2004 №85/5, де зазначено, що за видачу одного витягу про наявність/відсутність заборони та арешту нерухомого майна з Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна в розмірі п’ятдесяти однієї гривні з урахуванням ПДВ.
Державним нотаріусом можуть надаватися додаткові платні послуги. Наказом Головного управління юстиції у Миколаївській області від 28.07.2008 №421/9-о затверджено Тарифи на додаткові послуги правового характеру, які не пов’язані з вчинюваними нотаріальними діями, а також послуги технічного характеру, які надаються державними нотаріальними конторами та Державним нотаріальним архівом Миколаївської області. Так, державним нотаріусом, у разі потреби, надаються додаткові платні послуги, наприклад, вартість послуг технічного характеру складає:
- за виготовлення тексту документу (машинописний або комп’ютерний) в тому числі копій, описів, протоколів, крім свідоцтв — 14 грн.;
- виготовлення фотокопії (ксерокопіювання) за одну сторінку 1 грн.;
- розшук документів в нотаріальному архіві — 30 грн.;
- оформлення запиту в установи, організації тощо з надсиланням поштою — 22 грн.;
- надання послуг щодо прошивки документів, які оформлюються нотаріусом (за один примірник) — 14 грн. тощо.
Відповідно до статті 42 Закону України "Про нотаріат" нотаріальні дії вчиняються після їх оплати, а також у передбачених законом випадках після сплати до бюджету податку з доходів фізичних осіб та в день подачі всіх необхідних документів.
Отже, видача державним нотаріусом свідоцтва про право на спадщину за заповітом на земельну ділянку (без урахування можливих пільг) здійснюється після перевірки сплати передбачених законодавчими актами платежів, а саме: державного мита (0-34,00 грн.), сплати податку з доходу фізичної особи (0-5% вартості земельної ділянки відповідно до нормативної оцінки), сплати за здійснення перевірки наявності спадкової справи та заповіту, реєстрації виданого свідоцтва, перевірки справжності спеціального бланку нотаріального документа, якщо заповіт складений на спеціальному бланку нотаріальних документів, перевірки відсутності заборони або арешту (51-122,00 грн.), сплати за надання додаткових платних послуг, у разі надання таких послуг (0-81,00 грн.), сплати вартості спеціального бланку нотаріального документа (12,60 грн.).
Окрім того розрахунок витрат, пов’язаних з оформленням спадкових прав є приблизним, оскільки при підготовці документів та видачі свідоцтва про право на спадщину можуть виникнути додаткові статті витрат.

За матеріалами Головного управління юстиції у Миколаївській області

| | | | - | | | | | |