.
«Граждане Украины, а не суды решат судьбу выборов». Н. Онищук.

«Граждане Украины, а не суды решат судьбу выборов». Н. Онищук.

mlp / 02.02.2010

«Главред» запитав міністра юстиції Миколу Оніщука:

Пане Миколо, чи може відбутися «третій тур» виборів, тобто чи матиме місце оскарження результатів голосування – так, як це було у 2004 році?
Перше, що я хочу зауважити як правник, а не політик: положення про третій тур виборів у законі «Про вибори Президента» відсутні. І ситуація 2004 року, коли мало місце переголосування, вже не повториться. А проведення нових виборів можливе лише в тому випадку, коли буде визнано, що вибори як такі не відбулися. Для цього мають бути достатньо серйозні підстави. Тож моя позиція така: вибори відбудуться, громадяни зроблять свій вибір. Оскільки закон не містить порогу явки виборців (тобто вона може бути навіть меншою за 50%), достатньо, аби один з кандидатів – за умови, коли обидва не відмовляються від участі у другому турі – мав просту більшість голосів.

А якщо бодай гіпотетично уявити, що хтось із кандидатів зніме свою кандидатуру?
Тоді особа, яка залишиться, має набрати не менше, ніж 51% від числа тих громадян, які прийдуть на виборчі дільниці. З моєї точки зору, якщо процентна різниця між голосами, відданими за того чи іншого кандидата, буде незначна (відсоток-півтора), тоді варто очікувати судових позовів. Мова йде про Вищий адміністративний суд, який має виключну компентенцію розглядати подібні суперечки. Саме тому, до речі, до цього суду і прикута зараз така увага. Хоча я переконаний, що саме громадяни України, а не суди вирішать долю виборів. Інакше це означатиме, що нам необхідно закреслити останні п`ять років розвитку країни, протягом яких ми вважали, що інститути демократії у нас набули сталості, а держава стала здатною забезпечити захист волевиявлення.

Чи можливі дострокові парламентські вибори невдовзі після президентських?
Не виключаю такої можливості. Проте мають бути знайдені конституційні підстави для дострокового припинення повноважень Верховної Ради. Ці підстави визначені 90-ю статтею Конституції, вони добре відомі і стосуються неможливості парламенту відкрити засідання протягом 30 днів, а також випадків, коли не сформовано більшість та уряд. Так що варіант дострокових виборів можливий, але на нього також впливатиме фактор того, хто переможе у президентських перегонах. На мою думку, переможець може ініціювати переобрання парламенту, особливо у тому випадку, якщо цим переможцем стане Віктор Янукович. Він захоче закріпити свій вплив у Верховній Раді. Можливо, його також будуть спонукати зобов`язання (якщо вони існують) перед тими кандидатами у президенти, які не пройшли перший тур.

Можливо, переможцеві й не знадобиться закріплення свого впливу у такий спосіб. Ймовірно, новообраний президент України вдасться до переформатування парламентської більшості...
Якщо вдасться це зробити, цілком вірогідно, що дострокових виборів не буде. Як відомо, у рамках однієї каденції фракції парламенту є вільними щодо того, щоб змінювати склад коаліції, створювати нову коаліцію... Таким чином, якщо президент після виборів зможе сформувати парламентську більшість, можливо навіть конституційну, то об‘єктивної потреби у переобранні Ради у нього не буде. Більше того, за таких обставин може бути досягнуто достатньо ефективне управління країною через ефективну реалізацію новим президентом своєї виборчої програми у владному трикутнику президент – парламент - уряд. Таким чином, новий Президент може отримати всю повноту влади.

| | | | - | | | | | |